Op de helft......

1 november 2015 - Fort Bragg, California, Verenigde Staten

28-10 Death Valley: onze reis vervolgde zich naar de warmste woestijn op het westelijk halfrond. Dit komt doordat het dal op de laagste plek in Amerika ligt. 56 graden is de  maximale temperatuur gemeten in 1913, 25.000 jaar geleden lag er een meer in het dal. Overblijfselen van dit meer vorm nu de tijd een 1,80 m dikke zoutkorst die bijna de gehele Death Valley bedekt..... toch leuk een beetje geschiedenis mee te geven! Het was een bewolkte dag waardoor het niet zo warm was als anders namelijk 28 graden. Zijn naam doet eer aan want het zag er inderdaad allemaal een beetje doods uit, grote kalk-rosten met in het midden een dal bedekt met een witte laag zout. Hier en daar stak er nog een overlevend bosje groen uit de grond maar daar was alles dan ook wel mee gezegd. Op zich leuk er geweest te zijn maar we hebben mooiere dingen gezien :D. Glenn was een beetje klaar met alle Canyons en Valley's en wilde heel graag naar de bossen toe, de dikke bomen die worden omschreven als de grootste bomen ter wereld.... de sequoia's.

"Ik heb een leuke binnendoor route uitgestippeld, zo zie je toch meer van het land dan dat we de Haiway nemen" aldus Glenn. Genaamd:  California 190. Een lange route door de bossen zou ons leiden naar het sequoia park. Niet wetende dat de weg bestond uit 36.000 haarspeldbochten, de lokale bevolking alleen bij het einde of het begin van deze weg naar hun plaats van bestemming gaan en dus tussen deze 2 plaatsjes geen "hond" of "hert" tegen komt!... in Amerika is het binnen 10 minuten donker..... maar dan ook echt pikdonker! Geen kassenbouw, straatlantarens of de maan die de wegen wat verlichten.... overgeleverd aan alleen de koplampen van de auto...... We begonnen hem toch wat te knijpen daar we al 40 mile niets van een restaurantje of motel zijn tegen gekomen alleen wat verlaten "creepy" houten huisjes waarvan de ramen dichtgetimmerd met hout..... eindelijk kwamen we aan bij een motel! één die we voorbij zouden rijden in een dorpje maar waar we nu heel gelukkig mee waren! Eten wat de pot schaft: Taco's met chicken, beef or pork. Uiteindelijk belanden we met wat lokale bevolking aan de bar en hebben we een super leuke avond gehad! Schrokken ons dood van een deur die met veel kabaal open werd gedaan en wij net waren geadviseerd wel de koelbox op de kamer te houden omdat er veel beren in dat gebied zijn! Glenn viel daardoor tegen een man van 68 omdat hij schrok van mijn reactie. Waarop de beste man zei: "see this Cowboy?!, try to hug me!" Het ijs was meteen gebroken!

We kregen de tip om de volgende dag een stukje terug de berg op te rijden om Sequoia crest te bekijken... Dit was de nr 5 dikste boom op aarde en 3000 jaar oud. Als toerist kon je dit niet weten. Wat een bijzondere plek! Gewapend met pepperspray-> mochten we een iets wat agressieve beer tegen komen kunnen we ons in ieder geval verdedigen! ;)  (te koop voor 8 dollar bij een benzinestation!) liepen we het bos in om de boom te zoeken waar het allemaal om ging. We leken wel alleen op de wereld....... zo mooi en stil!

Na ons bezoek doorgereden naar Sequoia park. De plek waar de dikste boom genaamd General Sherman stond bevond zich tussen de wolken waardoor deze plek iets mysterieus met zich mee bracht,  het was net een sprookje! De temperatuur was ook aardig gedaald naar 8 graden.... brrrr! Maar het was het waard! Wat een gigantische boom met zijn 12 meter doorsnee! Met een natte neus stapte we de auto in om onze tocht te vervolgen naar Yosemiti park.

30-10 Yosemiti Park. een park zo groot als Amsterdam en Rotterdam samen! En misschien nog wel den Haag erbij! Aan 1 dag eigenlijk niet genoeg wil je dit park helemaal bekijken.... de vele beekjes, bospaden, rots uitstulpingen en watervallen maakte het park zoals deze het nu is. Ook weer prachtige natuur! en een heleboel mooie foto's gemaakt! In de avond gestrand in een oud Goudmijn dorpje waar we de op 1 na lekkerste Franse uiensoep ooit hebben gegeten! Mmmmmm

Vandaag alleen in de auto doorgebracht, bijna 400 mile gereden naar het plaatsje Fort Bragg. Van bijna 30 graden op de chaotische ring van San Francisco naar een schamele 16 graden aan het "hippische" kustplaatsje Fort Bragg, daar zaten we dan in onze nieuwe aangeschafte korte broekjes met 10 cm hoog kippenvel......Gelukkig was het heel de dag schitterend weer geweest volgens de receptioniste van ons motel. Morgen zou het overigens heel de dag gaan regenen, fijn... dan nu maar de kroeg in! :D

Happy Halloween!  Xxxx

1. Elsie:
    1 november 2015
    Ha lieverds, zie nu pas dat jullie een reisblog bijhouden. Heb ze meteen allemaal gelezen. Wat een avonturen, wel een supertoffe vakantie zo te lezen! Snel weer afspreken na de vakantie! Leuk geschreven mop! Geniet van de tweede helft! Xxx