San Francis-no

5 november 2015 - Monterey County, Verenigde Staten

31-10 Halloween: Het carnaval van Amerika. Hij die er niet aan mee doet valt op en zeker buiten de boot.... Amerika is er dol op en dat kan je zien! De een nog gekker verkleed dan de andere. Een complete printplaat met beentjes kwam voorbij gehuppeld,  vergezeld met een duracell batterij! Wij voelde ons niet echt gemakkelijk tussen al deze verkleedpartijen en hebben de auto gepakt om wat plaatsjes door te rijden en de menigte vanaf een afstandje te bekijken.... ook dat was voldoende om de sfeer een beetje mee te proeven;)

1-11: We worden wakker en opende onze motel kamerdeur om buiten een sigaretje te roken...... wat een treurige bedoening! Ene grijze lucht met behoorlijk wat regenval...... mmmmm nou ja we mogen niet klagen! Gisteren uit Yosemiti park vertrokken en die zijn vannacht geteisterd door een sneeuwstorm..... kan dus altijd nog erger! Op pad naar het noorden. Vandaag hebben we de boom opgezocht waar je met de auto doorheen kan rijden in het plaatsje Legget. onze auto paste er net doorheen! Grappig om toch even mee te pakken;) Daarna vervolgde onze reis naar het Humbbeldt Redwood. Het park met de langste bomen ter wereld met nog een aantal Sequoias er tussen. Redwood heeft zijn naam te danken aan de naalden die van de bomen afvallen en zorgen voor de rode ondergrond in het bos. Prachtig om te zien al die kleuren!

Uiteindelijk hadden we het wel gezien en stapte de auto in om onze reis door te zetten naar........ tja waarheen eigenlijk? Onze doelen waren behaald. Het was inmiddels zondag, we lagen op de route van San francisco en de kaarten die we thuis gekocht hadden voor de gevangenis Alcatraz stond pas aankomende zaterdag geboekt. Wat gaan we deze 5 dagen doen?! Inmiddels waren we er ook achter gekomen dat we misschien iets te hard van stapel aan onze reis zijn begonnen, al heel veel miles gereden te hebben en eigenlijk allebei een soort van aan het instorten waren! "oké we kunnen 2 dingen doen: nog 5 dagen rond San Francisco blijven hangen tot zaterdag of op het gemak onze reis vervolgen naar San Francisco en vragen of onze tickets verzet kunnen worden naar eerder deze week?" Het laatste werd ons besluit.

Uiteindelijk kwamen we aan bij een motel. Glenn betaald en getekend op zoek naar kamer 12. Onderweg een bezweten man bewapend met een stofzuiger op weg naar die zelfde kamer... Hij brabbelde wat in onverstaanbare taal maar wij begrepen dat we even moesten wachten. De beste man stofzoog nog even snel onze kamer en schoon was deze?! Glenn nam een blik in de kamer en zij: "nou schat jij hoeft hier niet eens te gaan kijken! Ik ga me geld terug halen!" En  zo stierde we van het terrein af op naar de overkant van de straat, daar stond immers nog een motel. Dit bleek echte familie te zijn van het vorige motel..... gingen we niet eens proberen! Uiteindelijk kwamen we aan bij een motel op een uur afstand van San Francisco in het plaatsje Willits. Allebei bekaf en toe aan een bed. Eerst gevraagd de kamer te mogen bekijken alvorens te betalen en te tekenen. Deze leek wel oké. Eenmaal betaald/getekend en de koffers in de kamer even goed op inspectie gegaan met alle lampen aan...... we wijden hier niet te veel over uit.... kan alleen zeggen dat ik blij was te weten hoe een hygiëne protocol in zijn werk gaat en dat me handdoeken van thuis meegenomen ook niet voor niets in de koffer zaten..... treurige bedoening dus ook..... Na een fles Bacardi op de kamer en een lekkere steek te hebben gegeten in het dorpje hebben we deze dag nog op een leuke manier af kunnen sluiten;)

2-11: San Francisco: Alvorens we de stad inreden was ons verteld voor de beroemde brug: The Golden gate bridge rechtsaf de berg op te rijden. Zo had je een prachtig zicht op de stad met de brug op de voorgrond. En zo was het. De zon had zich niet langer verstopt en het was prachtig weer! Eenmaal in de stad..... wat een Chaos! 10 keer erger dan in Las Vegas. Het leek wel de binnenstad van Parijs maar dan nog iets chaotischer!  Bussen/trams/auto's/vrachtwagens/taxi's/fietsers/hardlopers/voetgangers/zwervers/skate borders /steppers en chinezen met camera's die niet voor zich uit keken maar naar boven, en dat alles in 1 straat gepropt! Eenmaal aangekomen in een Best Western hotel, waar de deur voor je werd geopend door een meneer met witte handschoentjes aan stoven we af op de receptie. We vroegen of zij een kamer hadden en wat het ons zou gaan kosten. De receptionist antwoordde: 300 dollar excl. Tax. Dit leek ons echter iets te gortig. Waarna de man een goeie tip had om de app "Hotel tonight" te downloaden zodat wij precies konden zien waar er dichtbij nog een kamer vrij was en voor welke prijs. Glenn vond een schitterend  hotel voor een zacht prijsje: 180 euro. Daar wij vannacht in een vuilnisbelt lagen verkozen we nu toch voor iets luxer's. Dus ik zei:"Doen!". Hotel was prachtig: Pier 2620 genaamd. Eenmaal ingecheckt richting onze kamer die er superieur uitzag! Na wat uurtjes te hebben uitgerust en lekker hebben gebadderd de stad in! de boulevard was makkelijk te vinden daar alle straten in de grote steden recht toe recht aan zijn. De straat uitlopen en je stond op boulevard Fishermans warff. Slalommend langs de ratten, (totaal niet mensenschuw en zo groot als een konijn!) Sloegen wij de zwervers af en belande wij in een oud speelautomaten museum. We waanden ons weer even 12! ;)

3-11 Alcatraz: Het was gisteren gelukt om de kaarten om te laten zetten voor een bezoek aan het gevangeniseiland naar vandaag 9.30 uur! Nadat de wekker was gegaan lag er een brief op onze deurmat..... met als inhoud even 52,36 dollar te zijn afgeschreven van de creditcard voor het parkeren van de auto onder het hotel?! Oké de prijs maakte nu niet veel meer uit met het vorige hotel. Aan de ontbijttafel bedachten we nog even hoe we onder deze brief uit konden komen maar dat hielden we maar snel voor gezien.  Bij het opstaan  van de ontbijttafel werden we terug geroepen door een van de obers: " sur... do you have een breakfast card?! "Uuuhhhh"no?!" Antwoorden Glenn. Of we dan even 47 dollar af wilde tikken!

Eenmaal aangekomen bij pier 33 namen we de boot richting Alcatraz Iland. Ons bezoek aan het voormalige gevangenis eiland was spectaculair/indrukwekkend en leerzaam. 1 van van de teksten die in de gevangenis hingen luide: "when you break the rules, you'll go to prison. When you break the prisonrules, you'll go to Alcatraz!". In de gevangenis kregen we een rondleiding met een koptelefoon. Hierdoor kregen we goed de indruk hoe het er 53 jaar geleden aan toe ging. De oud gevangenis bewaarders en de oud gedetineerde deden het woord. Alles konden we bekijken. De cellen, isoneel cellen, keuken, eetzaal, de buiten plaatst, het hokje van de bewaarders etc etc. Zo ook de ontsnapping van de 3 mannen waarvan niemand op de dag van vandaag weet hoe ze van het eiland gekomen zijn, waar ze naartoe zijn gegaan en of..... dat ze misschien nog wel in leven zijn! Blij dat we zijn, deze nummer 1 attractie van Amerika te mogen hebben bewonderen!

Door de Chaos en de nachtelijke onrust van het verkeer waardoor Glenn bijna geen oog heeft dicht gedaan hebben we besloten om de stad San Francis-no te laten voor wat het is en veder te gaan naar het zuiden.... Gillroy.

4-11 Shoppen! Gillroy heeft namelijk een grote outlet walhalla waar we ons vandaag volop hebben vermaakt. Even lekker shoppen en wat leuke kleding score! En of dat is gelukt! hopelijk krijgen we alles de koffer in en weegt deze niet te zwaar voor de terugreis;)
Nu aangekomen in een motel vlak bij Monterey. Morgen zullen we een groot zeeaquarium gaan bezoeken 3 verdiepingen heb ik me laten inlezen! We zijn benieuwd wat onze laatste 6 dagen nog voor ons in petto heeft!

Truste! X

1. Petra:
    5 november 2015
    Hey weer leuk je verhalen te lezen, rusten jullie ook nog wel een beetje uit hihi.. wel leuk en spannend klinkt het allemaal.. ben heel benieuwd naar de verhalen als je weer terug bent.
    Ik blijf je volgen ☺ veel plezier nog!! Xx
  2. Fran, Hans, Babet en Lucas:
    8 november 2015
    Hoi Maerle en Glenn, heerlijk verhaal weer. Dank, ook de drie nieuw bijgeplaatste foto's maken indruk. Jullie hebben weer veel meegemaakt. Van San Francisco herinner ik mij maar drie dingen: Golden Gate, chaos, Fisherman's wharf. Alcatraz Island heb ik echt gemist, lijkt mij een fantastische ervaring. Ben blij dat jullie dat gedaan hebben, hoor en zie ik straks precies hoe dat gegaan is en hoe het was. Geniet van de laatste twee vrije dagen USA, een hele goeie reis terug en wij hopen jullie weer snel te zien. Kus/groet, pa, fran, babetje en lucas.